Un plan de criză pentru prevenirea dezastrelor se realizează identificând zonele și factorii care pot conduce către situații de criză la locul de muncă și stabilirea măsurilor de prevenire a acestora sau de limitare a efectelor negative și minimizare a pierderilor. Se stabilesc anumite acțiuni care au menirea de a limita sau a minimiza pierderile și prejudiciile în urma unei situații de criză și de asemenea se iau măsuri de recuperare, restabilire, a companiei după o perioadă de criză sau o situație de urgență.
BCP sau Business Contingency/ Continuity Plan reprezintă un proces de creare a unor sisteme de prevenire și de recuperare în cazul unor potențiale amenințări. În cadrul acestui plan sunt incluse evenimentele care pot avea un impact negativ asupra activităților companiei. Câteva exemple de amenințări sunt: defectarea unor aparaturi sau echipamente esențiale, întreruperea electricității, deteriorarea infrastructurii etc. BCP cuprinde mai multe etape.
Prima etapă este Business Impact Analysis (BIA) care presupune discernerea între situațiile critice, urgente, și cele care nu sunt urgente în ce privește activitățile companiei.
A doua etapă este analiza de risc, care indică pașii necesari, specifici, pentru recuperare sau refacere în cazul unui anumit fel de amenințare sau risc.
Scenariul impactului reprezintă a treia etapă. În această etapă, se construiește un plan de recuperare a afacerii în cel mai amănunțit mod. Se analizează fiecare risc identificat și se realizează un scenariu care să arate impactul pe care îl poate avea acel risc asupra companiei și care sunt cele mai bune soluții de recuperare.
Ultima etapă a BCP este cea a recuperării propriu-zise care implică aducerea în practică a planului conceput pe baza analizei.